Midt i Jylland møder vi 31 årige Mathias Bach, og hans vilde og MEGET lilla VW Golf MK7. Grunden til, at valget faldt på denne bil var, at det var den eneste to dørs til salg på daværende tidspunkt og derfor skulle den være hans hverdagsbil. Mathias havde forinden en Golf 4 GTI, da han faldt for MK7´eren men solgte så GTI´en efterfølgende. Bilen har gennemgået en ordentlig makeover efter Mathias købte den, og det er derfor nemmere for ham at svare på hvad der ikke er lavet ved den, da han har lavet næsten alt om på den.
Motoren skulle bare ud og have udskiftet stempelringe. Men da bilen fra standard ikke er farvet i motorrummet, mente Mathias det skulle males, og så var der lige lidt andre ting der gjorde at den skulle hellakeres hvis man alligevel var lidt hys med lakken på ens bil, og så skulle den jo ikke bare være sort igen. Meningen var, at bilen skulle være blå, da han altid har ønsket sig denne farve, men optil var der 2 kammerater der fik malet deres blå og det blev beslutningen, at der skulle ske noget helt andet. Det må man sige, der skete – først var tanken en fed grøn, men endte alligevel med en helt sindssyg flot lilla farve. Farven er faktisk en original Golf 7 farve, som kun kom på ganske få biler i 2019.
Udover den karakteristiske farve på bilen, så er forlygterne adskilt og malet lilla, torpedoen er malet sort og tilhørende viskerarme. Alle dækslerne i motorrummet er malet og også tankproppen! ALT har været adskilt, inde som ude. Bunden af bilen har haft afmonteret bærearme osv og er blevet smurt med tyk lydisolering. Indeni har alt også været rømmet for at kunne klistre lydisolering i bund, top, døre, you name it ! En helt anden bil at køre i efter sådan en tur 😉
Indeni er der installeret digitalt display styring til airconditionen, hvilket bestemt heller ikke er noget den er født med – noget vi andre nok ikke ville tage som en vigtig detalje, men det ville Mathias, fordi han er crazy med detaljer! Bilen er selvfølgelig udstyret med en luftundervogn, og sådan en behøver en helt vildt grim kompressor og en rund dum tank. Men som detaljens mand så bestiller man en tank med indbygget kompressor, og så tegner man et mega fedt stativ og får den lokale metalpusher til at skære det ud – og selvfølgelig en klat lækker maling, og bum så har du et gennemført lækkert setup!!
Forsæderne har været forbi en super dygtig autolaker, og resultatet taler for sig selv – og de lilla seler matcher helt perfekt!
Motoren, som egentlig startede hele galskaben kan man også skrive en bibel om hvad der er sket med, men for at nævne lidt har den fået andre stempler, andre dyser, intercooleren er bygget om fra vand til luftkøling og med speciallavet rør, hybrid turbo, kevler kobling og alt for meget mere 😉 Ting som A/C kompressor, generator, motorblok og gearkasse er malet – og det ser fantastisk ud!
Bilen har fået 30 mm bredere rieger forskærme, baglygter er sprøjtet med sort klarlak for et lidt mere mørkere look, så det hele ikke lugter væk af røde standard lygter.
Super flotte hjemmelavede rørhaler på bagpotten, Mathias mente de tidligere 4” var lige små nok, så de har fået bikset nogle 4,5” sammen, og DET kan ses! Wow! Yderlig er udstødningen med spjæld (så man selv kan bestemme hvornår man vil vække naboen 😉
Når der engang er “2 tirsdage i en uge” skal alt chrome inde i kabinen males i bilens farve – og det er faktisk mandens egen skyld, fordi han er startet med at male gearknoppen lilla, og så med den perfektionistiske hjerne Mathias har er han jo nu tvunget til at få alt sølv fjernet fra kabinen også.
Med alt dette er det svært for ham at svare på, hvilke ændringer han er mest glad for, men særligt forsæderne og motoren er han glad for at have ændret. Fremtidsplanerne for bilen er, at få ombetrukket hele kabinen og få bygget en anden turbo på den. Mathias har lige været afsted med bilen for første gang siden ombygningen, og det var til Cartec Car Meet, og han blev kaldt op på podiet 2 gange 😉 Derefter er planen Cars & Coffee ved Crazy Detailer, og Astina den 7. maj ved deres Mega Meet. Nu er planen at bilen bare skal ud og køre og luftes til alle de ting han kan komme afsted til, så i ser den nok ude i landet på et tidspunkt 😉
Mathias har tidligere haft en ombygget Golf 4 GTI, som han selv lavede meget ved, derudover har han haft kassevogne, der fungerede som transport for motocross. Fælles for alle biler er, at der altid har været bygget anlæg i dem. Det var minimalt med udfordringer ved bygningen af den nuværende bil, men der har været problemer med motoren. Hele 2021 er blevet brugt på at bygge og skille bilen ad, så cirka et år plus diverse timer er der lagt i den – men alt i alt er Mathias meget tilfreds med bilen – vi er MEGET enige !
Bilen er så gennemført at det også er umuligt at skrive alt ned, så tag et ganske godt kig på alle billederne.
Blå bog:
Ejer: Mathias Bach
Alder: 31
Bil: VW Golf MK7
Motor: 1.4 TSI
Årgang: 2014
Hestekræfter: 122 HK sidst der blev kigget 😉
Fælge: O.Z Superturismo Evoluzione 8,5×19 ET 44 – Center er lakeret i bilens farve, og sort tekst efterfølgende tilføjet.
Undervogn: Luftundervogn fra Nitro med Airlift 3H styring og Accuair Endo-T Air tank med indbygget kompressor
Lyd: Originale højtaler med Helix subwoofer. Udover det er hele bilen er hele bilen lydisoleret fra CTK, det holder ganske godt lyden fra musikken inde 😉
Styling: En GTI forkofanger monteret og lavet den emblemfri. R sideskørter. GTI diffuser.
Maxton underlæber for og sider samt en diffuser. Osram forlygter som har været adskilt for at få malet den kromliste i bilen farve. 7.5 Matrix baglygter. GTI Clubsport hækspoiler.
Lakering: Er malet i en OEM Violet Touch Pearl som kun er udgivet i USA og Australien, det er en original VW farvekode. Alt man kan komme i nærheden af er lakeret i enten sort eller lilla.
Interiør/kabine: Clubsport rat som er lavet lidt mere formet og fået nyt alcantara på og med lilla syninger. Logo på airbag er blevet malet bilens farve og fået lagt 24K bladguld på. Forsæder er Recaro Sportster CS hvor ryggen er malet i bilens farve og blank sort samt MK7 logo er malet og med 24K bladguld og Paint Stripes.
Bagagerum: Der blevet lavet en tårnstiver i bag til at holdt lufttank og styring til luftundervogn.
Bremser: V-Maxx 365 mm bremser i for som har været skilt ad og lakeret i bilens farve også GTI – Performance bremser i bag i 310mm
Udstødning: X-Force Varex Catback System med sorte rørhaler, hvor der er spjæld på selve
systemet, så jeg selv kan slå det til og fra.
Galleri
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.