Toyota Supra MK4
Der var engang, engang hvor alle bilmærker med respekt for sig selv så fuldstændigt bort fra høje registreringsafgifter, miljøhensyn eller om der overhovedet var et marked for en sportsvogn på det danske marked. Dengang hvor små poder stod klistrede til ruden, når den lokale bilforhandler havde den nyeste sportsvogn stående helt fremme i udstillingslokalet, og dagdrømte sig væk, til åbne landeveje bag rattet i disse biler. En af disse biler var en Toyota Supra og for at være mere konkret, så en Toyota Supra Mk4. Den blev produceret fra 1993 til 2002 og solgte lidt over 45.000 eksemplarer. Af disse kom 1.500 til Europa og vi tør kun gisne om hvor få der har været til salg i Danmark. Det er netop denne bil, som vi en lun hverdagsaften, med perfekte lysforhold, tog til Nordsjælland for at se lidt nærmere på.
Igennem vores færten til diverse træf og event pladser, havde vi set og hørt snakken i krogene, om en Toyota Supra, som var værd, at kigge lidt ekstra på, så derfor tog vi fat i Morten Løvenkrands og pænt inviterede os selv på besøg. Dette har vi på ingen måde fortrudt, da både vejret og bilens ry levede op til vores forventninger og mere til. Dette håber vi også at billedgalleriet bevidner om, og hvis der er et ønske om, at se den i live, så er Carfest d. 2-3. september stedet for at se den (kig i vores kalender, for flere detaljer) Derudover tager Morten jævnligt til meetup rundt omkring i Nordsjælland.
Manden bag bilen.
Men lad fokus starte på Morten. Morten Løvenkrands, 39 år og til dagligt er han manden bag, at relativt mange danskere kommer til og fra deres daglige gøremål, da han i sit professionelle virke driver lokomotiver rundt på de nordsjællandske skinner. Samtidig har han alle dage haft en stor passion for biler. Til jer af vores ældre læsere, så kan I tidligere have stødt på ham, da han havde sin Mazda 323, med i et sagnomspundet magasin ved navn Vmax tilbage i 2005. Derfra har der været en kontinuerlig udskiftning i vognparken og inden kærligheden blev kastet over garagebilen, så havde han Toyota MR2 SW20. Så det naturlige valg, var fra Mortens side nemt. Større og hurtigere!
Bilen.
Valget faldt på en Toyota Supra MK4. Under carbon motorhjelmen gemmer sig en 3,0 Turbo – 2JZ-GTE – V160 6-trins manuel gearkasse. Denne yder på nuværende tidspunkt 280 HK + 20%, som alt er inden for lovens lange arm, så Morten uden problemer kan trille til og fra træf, søndagsture eller bare turen til jobbet. På nuværende tidspunkt ruller den på 19” ESR CS15 fælge, som der liiiige skulle gøre plads til. Undervognen er selvfølgelig også skiftet, så der i dag sidder en D2 gevindundervogn med Stanceparts aircups på forreste aksel. 8-stemplede 356 mm bremser for og 4-stemplede 330 mm bremser bag.
Stylingen er udført med følgende dele, Do luck forkofanger med ekstra underlæbe. Lakeret carbon front klap, dog fremstår gællerne i carbon. OEM sideskørter med skørte forlængere i carbon. Trial bagkofanger med carbon diffuser. TRD carbon bag spoiler. Trunkspoiler i carbon. Den indvendige del er Simoni Racing sæder med røde seler. Momo rat med snap off. Alle interiør dele er pakket ind i læder og alcantara med røde syninger. Diverse custom lavede monogrammer, er syet i hånden. Og når nu vi er ved de indvendige syet monogrammer, så er ”RED SKY” et gennemgående tema, så dette leder fint hen til lakeringen, som også er unik.
Speciel PPG lakering med hemmelig opskrift fra Sverige, for alt andet ville jo være for ordinært. Lakken har gul perlemorseffekt så bilen nærmest skifter farve når solen står på. Og det er også her, at navnet ”RED SKY” spiller ind, hvilket vi også var timet nok til, at se selv, da vi havde lyset omkring solnedgang, da vi var forbi. Bilens lakering skifter farve afhængig af lyset og farverne minder om de smukke farver på en rød aftenhimmel hvor solen går ned – deraf navnet ”RED SKY”.
Lyden, som ikke kommer fra motoren, er GAS audio power head unit. Pioneer højtalere i dørsider. Dobbelt Pioneer 12” basenheder med tilhørende 500W Pioneer forstærkere i bagagerum. Røgmaskine og LED lys hvis det skal være rigtigt frækt ☺
Som alle andre bilbygger, så spørger vi til antal timer brugt på det, men har efterhånden indset, at svaret altid er det samme. FOR MANGE. Og der er altid lige noget som skal ændres. I Mortens tilfælde, så er der da også fremtidsplaner, da bilen skal have andet motor setup (naturligvis et der kan godkendes) derudover større bremser og ny gevindundervogn. Og så har Morten da også en Audi R8, som også gerne skulle have en tur. Dermed også bestemt herfra, det er ikke sidste gang vi har sat vores fødder på Mortens matrikel!
GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.