GPS ́en var sat mod en lille grænseby i det jyske og vidste man ikke bedre, så kunne man snildt tro, at familiewagonen, skulle tankes med billigt slik, nutella og masser af dåseøl. Fattigmandssænkning af bedsteskuffe. Men det var noget helt andet som trak, da vi tog turen til Padborg Park i weekenden, for at se førsteafdeling for blandt andet Super GT og Super 2Li en hel weekend, med fuld valuta for penge. Træning, tidstagning og løb om lørdagen og fuld løbs program om søndagen, kombineret med sol i løbet af hele weekenden gjorde det til særdeles godt valg, at bruge sin weekend i det Sønderjyske.
Vi var primært kommet for at stifte nærmere bekendtskab med Super GT og Super 2L klasserne (vi kommersenere, med en særskilt artikel omkring disse klasse, samt interview med et par af de helt unge skud på stammen).Men vi blev hurtigt overrasket over mulighederne for at se racerløb i DK og hvor alsidigt det er, når en løbsweekendløber af stablen. Samtidig bød weekenden på følgende klasser– Legend, DS3,Formel 4/5, 1600 + Supercup og sidst, men ikke mindst Seven/Arion. Hurtigt afvikling og få uheld gjorde samtidig, at weekend forløb uden de store forhindringer i tidsplanen, man ventede sjældent mere end 10min, før lyden af forfejlet nedbremsninger, udskridninger eller bare ren, smuk motorlyd flød i øregangen
Stemning fejlede bestemt heller ikke noget, og mulighed for at gå fra indgangen til banen, blev sværere og sværere, at klare på de 4 minutter, som et fokuseret menneske ville kunne gå det på. Det var udelukkende livet i ryttergården, som gjorde, at vi enten faldt over nye biler, vi ikke havde set eller tog tid til en hyggesnak med nogle af de mange kørere som havde fundet vejen til Padborg Park i weekenden. Vi havde knapt rundet vagten i indgangen, før vi fik en informationsrig snak med Old Boy Marinus Kjær om setup’et bag Legend Car serien. Et race setup der kan gøres for små 250.000.-. Det kan godt lyde som et halvpebret setup, men det er med ALT. Både racebil, lastbil til fragt, udstyr, licence og udgifter til det meste af en sæson. Altså hvis man holder sig hovedsageligt til track og ikke sandkassen eller betonvæggene, som da de susede rundt til CHGP.
Hvis man er i tvivl om det er pengene værd, så er det bare at tage snakken med en af de mange kører eller se smilet under hjelmen, når de er kommet i pit efter at have været på track
Har man lyst til at se vores danske spirende talenter i aktion eller rutineret kræfter, i drabelige dueller på banen, med den fornødne respekt, så kan vi klaranbefale, at kigge ens kalender igennem og se om der skulle være hul til en af følgende weekender, så I kan komme ud og opleve dansk motorsport på tæt hold
SuperGT & Super 2L løbskalender:
https://www.super-gt.dk/
Hvis man ikke lige tager turen, så hop på Youtube og se det her LIVE
:https://www.youtube.com/@DanskMotorsportLive
Hvis vi blev bedt om at være lidt kritisk over en tur på Padborg Park, så kan det kun være brødet til den franske Hotdog, liiiige skulle havde haft 2 minutter mere for at stå lige i skabet, til den flot grillet pølse, medfint afmålt mængde dressing
GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.