Hvad gør man en kold januar aften, når man savner racer sæsonen, sommerdæk og duften af benzin? Hvis man keder sig, sætter man sig til, at se Drive to Survive, igen. Men vi i Racelens, kontaktede samtlige fire danske drifter, da Scandinavian Drift Serie offentliggjorde deres liste over kører til den kommende sæson. Herefter startede vores planlægningsproces, for at komme ud over stepperne. I vores tilfælde nogle længere køreture på de kedelige danske motorveje, for at besøge de Furious Four til en snak om deres historie, livet som drifter og Gatebil SDS.
Overboost Driftteam
Team Overboost, med det borgerlige navn, Christian Christensen, inviterede os til hans hovedsæde på Falster, til en snak om livet som drifter i Danmark. At Christian skulle køre drift lå ikke i kortene, men det krævede ikke mange overvejelser, at det var det rigtige karrierevalg indenfor motorsport for ham. Det kom sig af købet, af en mærkelig og grim Volvo 360, som Christian selv omtaler den. Fordelen ved denne Volvo 360, var på trods af udseendet, prisen og baghjulstræk. Første gang på banen var samtidig ikke en succes, men det gav Christian blod på tanden og han har ikke kunne slippe det siden. Og når vi taler 12 år på den danske drift scene, så det fordi man vil det fuldt ud.
Bilerne
Christians første driftbil var en Volvo 360, men eftersom denne ikke var en succes, var den eneste rigtige beslutning, at købe en ny Volvo 360. Denne gang blev den dog bygget bedre og det resulterede i flere kilometer sidelæns end forgængeren. Den anden Volvo var ikke bygget til drift bil, da Christian købte den, men han og hans team samlede bilen i løbet af blot en uge, da den skulle være klar til Show i Fredericia. Men når en 4 cylindre Volvo ender på over 600 HK, så er der ikke meget mere end 10 minutters sjov og vildskab, før problemerne melder sig. Christian tog derfor en beslutning om, at se sig om, efter en anden bil. Af uvisse årsager, faldt valget på en Mazda MX 5 med en 1,6 motor med turbo, der ikke fungerede til bilen, men når man førhen har bygget en drift bil på en uge, gør man kunsten efter og stiller til start ugen efter bilen blev købt. Setuppet holdt ikke mere end tre omgange, før koblingen brændte af. Ydermere var det blevet klart for Christian, at det eneste som havde fuld valuta, var drift biler med en BMW V8 på sug. Problemet var bare, at det stiftende Overboost Driftteam IKKE måtte køre med sugemotor. Så løsning blev en ombygget MX 5´er med en BMW V8 med Turbo på siden i stedet.
Løb
Christian er ikke ny på drift scenen, dette vidner hans udenlandske meritter om. GATEBIL event i MX 5´eren i både Sverige og Norge, deltagelse i den svenske drift serie og ikke mindst den britiske drift serie. Her er der tale om en hel sæson, hvor bilen blev kørt frem og tilbage efter hvert løb, i en gammel Volvo bus fra 70´erne på bladfjedre og tromlebremser, som er en bus, folk stadig står i kø for at købe. Dette taler på alle måder ind i fortællingen om en meget dedikeret mand, der gør tingene fuldt ud, når han har taget en beslutning. Herefter blev det besluttet, efter en fuld løbsserie i MX 5´er, at dette ikke skulle gøres igen i samme bil. Som Christian så pænt sagde det; ”den har gjort rigtig meget for mit navn, men fungerede aldrig.” Dette er grunden til, at han købte en Scania bus og brugte Corona ned lukningen til, at bygge bussen om, så bilen kunne sættes ind bagfra med påmonteret lift, når der skulle tages på togt med Overboost Driftteam.
Men det var ikke kun bussen, der blev skiftet ud i 2020. Det gjorde MX 5´eren også. Årsagen til valget, af den nuværende bil var tre sving på Sturup og en romantisk tur til Aarhus med kæresten. Tre sving i en Nissan S14, overbeviste Christian om, at dette skulle være hans næste bil og da der samtidig stod en til salg i Aarhus, så blev kæresten inviteret på romantisk weekend i lige netop denne by. Hun havde nok luret agendaen, da de susede afsted med trailer efter bilen. Bilen var mere eller mindre bare et skelet, så alt på denne bil er lavet fuldstændig fra bunden, hvilket også var et ønske fra Christians side. Det er derfor han er nået til et punkt i dag, hvor han kender sin bils muligheder og begrænsninger, så det kun er finjusteringer, når bilen kommer hjem fra events.
Skotland
Driftere er et unik folkefærd, dette vidste Christian godt, men efter en tur til Skotland sidste år, hvor Overboost Driftteam var inviteret, fik han det på alle tænkelige måder bekræftet. For når man tidligere har kørt BDC i en MX 5´er, og så endda taget turen fra Danmark i tide og utide, så bliver man et kendt og respekteret ansigt i det britiske drift miljø. Når ens bil vælger at stå af allerede før kvalifikationen, så kan det ikke undgås, at Christian nok har set en anelse presset ud. Med tanke om hele turen fra Danmark, for ikke at tale om de problemer med tolden i Storbritannien, da England imens Corona har stået på, har valgt ikke at være en del af EU længere. Livet som drifter byder af og til på forunderlige ting og i dette tilfælde, blev Christian sendt ud på en nærliggende gård, hvor der holdt en drift bil klar, som de mente Christian skulle have fornøjelsen af, at køre til eventet, da hans egen bil, som sagt var stået af. Manden der velvilligt, uden nogen garanti, lånte bilen ud til Christian, vidste udmærket, hvad sporten handler om, nemlig at lægge papirs tæt på konkurrenten og presse bilen til det yderste. En udfordring for Christian var dog, at den lånte bil var højrestyret, så han havde nok lidt ondt i højre arm, efter gentagende gange, at lede efter håndbremsen i højre side.
GATEBIL Scandinavian Drift Serie.
Da samtalen faldt på Scandinavian Drift Serie, stod det klart, at det var en meget ydmyg mand, vi sad overfor, der netop var blevet udtaget til at køre i denne drift serie. For dem der ikke ved hvad Scandinavian Drift Series er, så er det en drift serie, der vil blive afholdt i forbindelse med GATEBIL eventet igennem hele året i både Sverige og Norge. Der er 50 kører på tværs af hele Scandinavian, som er kommet igennem udvælgelsesprocessen og skal stille til start, i de i alt fire runder, der er fordelt på hele året. Christian kender udmærket til niveauet hos de Skandinaviske konkurrenter, hvilket også er derfor han ved konkurrencen bliver benhård og der fra dag ét af skal være fuld fokus, hvis man overhovedet skal gå videre fra kvalifikationen. Fordelen for Christian er, at han føler sig så godt tilpas i bilen, at det sagtens kan gå hen og bliver ret interessant.
Har man lyst til at følge Overboost Driftteam, så kan det gøre herfra – https://www.instagram.com/overboost_driftteam/
og hele programmet for GATEBIL Scandinavian Drift Series kan findes her –
Hvis I stadig ikke er overbevist om, at det er turen værd, så gå ind og se billederne fra da Racelens tog turen sidste år til GATEBIL på Mantorp Park. Det var desværre kun lørdag, vi var afsted, så gør jer selv den tjeneste at tage begge dage med. Der er fuld skrald på fra morgen til aften og vi lover det går ikke stille for sig. Christian er meget passioneret omkring sporten, så hvis der er spørgsmål, så sving gerne forbi hans garage, han deler glædeligt ud af sin store viden.
GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.