Kursen var sat med destination mod Midtsjælland for at tale med endnu en af de Furious Four driftere, som har klaret sig gennem udvælgelses runden til Scandinavian Drift Series. På trods af, at vi ikke vidste, hvad der ville møde os, blev vi noget overraskede over det setup, de stod klar med, det var for fotografer, en ren legeplads. Vi havde til lejligheden helt lykkeligt glemt vores studie lys i farten og da vi stod og talte om, hvordan vi lige fik løst den del, blev der helt koldt fra baggrund sagt ”Jeg har to Dodge Ram, I bare kan bruge”. Derudover var der også et stillads, LED lys fra en stor trailer/campingvogn samt en røgkanon.
De ved det ikke endnu, de kære gutter fra Melin Motorsport, men det er bestemt ikke sidste gang, vi har været forbi dem.
Melin Motorsport.
Manden bag Melin Motorsport er en 41 årige familiefar fra Amager, der blandt hans familie, bedre er kendt som Søren Nielsen. Og da samtalen falder på ”familiefar” så mærker man hurtigt, at det er noget der betyder noget for Søren. Derfor måtte han også tage en pause på fire år, for at finde tid til familien, da sporten før i tiden stjal alt hans tid, når han drog afsted til race og samtidig måtte have op imod tre jobs for, at få det hele til at kører rundt. Men der er heller ingen tvivl om, at drifting ligger så dybt i Søren, så da han havde været med en kammerat nede for, at se på drift i Tyskland, så blev Autobahn turen brugt på at lede efter drift bil. Da kæresten sendte et billede med en nyindkøbt kommode, returneret Søren med billedet af en nyerhvervet drift bil.
Men allerede inden drift turen til Tyskland, havde Søren en passioneret kærlighed til drift miljøet, som startede tilbage i barndommen, hvor bilerne på gulvtæppet, aldrig formåede at køre ligeud, men derimod lå sidelæns konstant
Senere i livet var det en kammerat, der opfordrede ham til, at sætte sig bag rattet i en tunet bil på et lukket område og udfordrede ham i, at lave donuts. Det var ét dags eventet, Street Fire, der fik lavinen til at rulle og et event med drift på køreteknisk anlæg til dækkene var intet andet end metaltråde samt den obligatoriske bytur efterfølgende. Sammenholdet og ønsket om, at alle havde en god oplevelse, var bestemt også det der trak og har holdt ved lige siden i Sørens drift karriere.
Derfra blev det DHB i de gode gamle dage, indtil SD tog sit indtog på den danske scene og løftede det danske drift miljø til et helt andet niveau, end den danske drift scene tidligere har budt på. Set lidt i bakspejlet, så var det desværre nok for tidligt og en finanskrise talte heller ikke til SDs fordel.
Bilerne.
Efter at have udskiftet adskillige forkofangere på sin Supra MK4, besluttede Søren sig for, at få fingrene i en bil, der udelukkende skulle bruges til drift konkurrencer. Valget faldt på en S13, der dog stod i gadeversion og samtidig havde turbo problemer, noget Søren ikke var begejstret for, men tiden læger alle sår og langsomt, gennem nogle sæsoner, blev den bygget til en fuldblods drift bil med bur, større turbo og hvad der dertil hører, så den til sidst stod, som en god pro bil. Problemet var dog, at bilen haltede efter i forhold til Sørens evner, så valget blev, at skifte S13´eren ud med en Mazda RX8, men som Søren selv siger det ´´så tænker man ikke altid skide smart´´. Og at bygge Mazdaen over en vinter, samtidig med familieforøgelse, kostede blod, sved og tåre. Så da barn nummer to kom til verdenen, blev det da besluttet, at der skulle være fokus på familien og ingen drift bil i fire år derfra.
Heldigvis blev det ikke et endegyldigt farvel til drift, men blot en pause. Som nævnt, på vej hjem fra drift, blev den nuværende bil erhvervet og det er bestemt den bil, Søren holder på, er bedst bygget. Den yder 750 hestekræfter og den kan heldigvis stadig mere end Sørens evner.
Drift
Da samtalen faldt på drift, blev det klart, at Søren har et ønske om, at tage ned for at se Drift Master igen, ikke kun grundet det høje niveau og de vilde biler, men også et ønske om, at se Formula Drift (Den Amerikanske løbsserie) Mest af alt fordi, at deres dækbredde siger alt om, hvor stærkt de burde suse rundt på banen. Formula Drift snakken førte samtalen videre til sponsorere i det danske bil miljø. For en drift bil i enten DM eller FD er plastret til med reklamer, hvorimod den danske drifter maks har én eller to stickers. Lige netop derfor er det vigtigt for Søren, at pointere hvor stor en hjælp det er for ham, når hans venner og familie støtter op om projektet og der skal ikke mere til, end nogle der hjælper med at skrue, stille trailer til rådighed eller bare lave mad, når de er ude. Det gør en stor forskel for ham og det ekstra boost, der skal til, for at holde det hele i live. 50% af oplevelsen er selve det, at kører drift, de resterende er samværet og hyggen ved, at være på farten, for sponsor pengene er få, hvis ikke usynlige i det danske drift miljø, på trods af en stor interesse for dette, som blandt andet, da Søren kørte show kørsel ved CHGP i 2022. Søren har aldrig oplevet så mange komme forbi i ryttergården, for at se de personer, der havde glemt, at man kommer hurtigst rundt på en bane UDEN at skride ud i svingene. Men der skal skærm tid til, før der er sponsorpenge, at hente, upåagtet hvilken form for race, man kører.
GATEBIL Scandinavian Drift Serie.
En af grundene til, at Melin Motorsport har valgt at gå all in på Scandinavian Drift Serie, er desværre også mangel på drift konkurrencer i Danmark. Med udsigt til et DHB, som sidste år blev velbesøgt af ordensmagten, som havde travlt med at mål lygtehøjde og dufte til Wunderbaums, og så diverse show off events, så var muligheden for en fuld konkurrence serie, for fristende til, at komme ud over landets grænser. Desværre er der heller ikke udsigt til, at der kommer noget i den store skala. Heldigvis har vi dog stadig et par events som Drift Battle, der giver mulighed for at kører drift i Danmark.
Muligheden for at kæmpe mod nogle af de allerbedste driftere i Norden, tiltalte bestemt også Søren, så da han fik muligheden for, at gå all in og se hvad talent og bil, kan drive det til i en konkurrence der strækker sig over en hel sæson, slog han til. Når man ser på deltagerlisten, bliver målet også sat ud fra dette og kommer Melin Motorsport på skamlen, bare en enkelt gang, så er han fint tilfreds, da han godt ved, hvilken præstation det vil være. Drift Master er drømmen, men det bliver desværre nok også bare ved drømmen, da han har kigget på, hvad det koster og hvor hardcore det game er.
Og så lige det vigtigste. Kæmpe skud ud til Heitmann, Henrik (mek), Jonas Bilsby (Media Master), Dennis (Chief Transport) samt Daniel, Bjarnefar, far og mor og ikke mindst kæresten samt alle de andre, der holder Melin Motorsport i gang. Det er i den grad værdsat fra Sørens side.
Har man lyst til at følge Melin Motorsport, så kan det gøre herfra,
https://www.instagram.com/melinmotorsport/
og hele programmet for GATEBIL Scandinavian Drift Series kan findes her
GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.