Kan en 90 år gammel racerbane stadig noget i disse moderne tider? Vi tog chancen i midten af oktober, og susede de 10 timer ned over Autobahn. Kort ophold efter de klassiske Kassel bakker, for at stå friske på Hockenheims legendariske Ring. De afkortede 3,29 km racerbane, fordelt på 16 sving bød i denne weekend på hele 5 forskellige løbsserie, som både var i aktion fredag og lørdag. Samtidig var dette også sæsonafslutningen for løbsserierne, så der var flere løbsserier, der først så deres endelige vinder i løbet weekenden.
Hovednavnet i løbet af weekenden var GT Master serien, som er en potent serie med highend bilmærker og de store tyske mærkers topmodeller, der kører løb både fredag og lørdag. Tidtagning om morgenen og så løb midt på dagen af en 1 times varighed, med kører skift i midten af løbet. Hvis man er tvivl om dette er tyskernes favorit, så skal man bare se, hvordan hele tilskuerområdet rømmes, når der bliver givet adgang til Griden, hvor publikum kan komme ind på banen og møde deres idoler og se bilerne helt tæt på. Dette varede næsten lige så lang tid, som selve løbet og havde det ikke været for nogle meget bestemte officiels, så havde tilskuerne stået der endnu.
Fokus fra en danskers side var dog mere rettet mod to af weekends andre løb. Den ene var Bastian Buus, som skulle se om han kunne erobre en samlet 3. plads i Porsche Carrera Cup. Hvis du ikke allerede har læst vores artikel omkring Bastian, så hop ind og læs om den unge knægt her – https://www.racelens.dk/bastian-buus-dansk-international-racekoere-fra-kolding/
Spoiler alert… Det lykkedes desværre ikke, trods to flotte 2. pladser i løbet af weekenden.
Den anden dansker havde faktisk ikke så meget at køre for denne weekend. Normalt ville dette være starten på en negativ information, men for Martin Andersen, var det stik modsat. Inden weekends TCR løb i den tyske afdeling, havde viborgenseren allerede sikret sig titlen som vinder af ADAC TCR Germany 2022. Så det var uden de store bekymringer, at Martin kunne stille til start i de to løb, som alligevel gav to podiepladser i begge løb. Dette var nok til at give endnu en titel med hjem, nemlig den kører, der har sikret sig flest point, set over en hel sæson. Dette er vel og mærket sket ved at være på podiet i alle løbende, Martin Andersen har deltaget i, i år.
De sidste to serie som også løb over stablen denne weekend, var Prototype Germany og GT4 Germany, som skulle havde haft deltagelse af endnu en dansker, nemlig Nicolaj Møller Madsen, som desværre havde måtte melde afbud til weekenden, hvor hans bil tog en flot 3. plads i første løb og sluttede weekend af med, at race først forbi det ternet flag.
Kæmpe GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.