vw lt,vw,diesel,hotrod,homebuild, Racelens

Frankensteins Hotrod

“Shit mand! Han skulle dælme ikke stoppes af Bent Betjent!” – og så dog, fordi det er nemlig den frihed som Samuel har bygget det her monstrum ud fra. Den er nemlig GODKENDT! Det har taget sin kamp, men den bil kan køres med god samvittighed. Denne bil er simpelthen bygget på ord som ‘homemade’ og ‘custom’ – fra ende til anden, og inderst til yderst.
Så tungen lige i munden hvis du ønsker at læse artiklen til ende 🙂

vw lt,vw,diesel,hotrod,homebuild, Racelens

For at kunne starte op på sådan et tosset byggeri i lovlydige Danmark, skal man have fat i AutoConsult som ligger i Albertslund, og man skal selvfølgelig overholde en masse regler, og bilen skal godkendes på en bane. Samuel har gennemlæst alle regler fra inderst til yderst, og årgangen på bilen skal holdes nede for ikke at bilen bliver for ny, og får endnu flere regler stukket ned i halsen. Jo nyere dele der vil blive bygget på bilen, jo nyere årgang bliver bilen i sidste ende. Det lykkedes at holde den til 4mdr før det ikke var muligt at få emaljeplader på – hvilket var et must for Samuel at bilen skulle have. Det er blevet til en del korrespondance frem og tilbage med AutoConsult, med sådan et byg her vælter man altså over en del spørgsmål. De rystede på hovedet over hans tossede idéer med den bil, men de måtte alligevel tage hatten af da de fandt ud af hvilken perfekt bil han dukkede op med til køretest på Lolland. Det blev til i alt 40 siders godkendelse – godkendt, det er den 😊

vw lt,vw,diesel,hotrod,homebuild, Racelens

Til en start ville Samuel se om han kunne finde et grimt førerhus han kunne starte sit byggeri på, og han havde gamle minder om at Volkswagen LT kørte jævnt dårligt og var skrækkelig at se på. Men det lykkedes ham så at finde en LT han kunne starte på. Der er bevaret førerhus, forbro og bagskærme. Det er det ENESTE på den bil der er fra det ”oprindelige” stelnummer, ellers er resten af bilen bygget af dele fra 12-13 andre bilmærker 😉 Men kun med de 3 dele at kigge på i garagen skal der jo lidt mere til for at det kan blive til et kørende fartøj. Samuel falder så over en der ligger inde med et IH chassis fra en gammel brandbil.
Det chassis der blev fundet, var blødt som en solbrændt Lurpak, og det var ikke en mulighed at svejse i det fordi så vil årgangen på chassiset stige. Så for at fikse den har Samuel opbygget et helt nyt chassis fra bunden, med stiver i midten, og så er det originale IH chassis skåret op og boltet rundt om det hjemmelavet, det har resulteret i et absolut stift chassis. De kryds der blev lavet kunne så bruges til motorophæng og gearkasseophæng – super smart!

vw lt,vw,diesel,hotrod,homebuild, Racelens

LT-førerhuset er tilpasset så det passer på IH chassiset, det har han fået to gode venner til at hjælpe med, og hele bunden er faktisk bygget om og tilpasset sådan at vinden kan komme op under førerhuset og give luft til den store køler der er installeret på bagsiden af førerhuset.

… og bagved den store køler sidder hele det kæmpe aggregat der kan buldre fartøjet afsted med 300hk og 1300nm, og det er sidstnævnte der er det sjoveste, fordi med det moment trækker ladbilen som et godstog! Maskinen er faktisk en industrimaskine, men det er samme slags motor som der sidder i en gammel Dodge Ram 5,9 liters. Samuel kunne godt tænke sig en fed skorsten der bare stod lodret op i luften, han informerede selvfølgelig AutoConsult om de planer. De var overbevist om at det var verdens dummeste idé og det var helt umuligt at gøre det korrekt. Så blev Samuel stædig og har bygget udstødningen med indbygget dæmper, og den må ikke larme over 89db – og det endte med at holde den derunder helt uden problemer – så nu står der en lodret skorsten lige i midten af hele 😉

vw lt,vw,diesel,hotrod,homebuild, Racelens

Da bilen jo er godkendt og registeret som en ladbil, skal der selvfølgelig også være et lad – og også der har Samuel har været kreativ. Der er blevet bygget et bagagebærer med malteserkors som kan laste en last der måler 120cm x 60cm som er lovkrav for at det bliver en varebil.

De tanke man finder på siden af bilen er lavet af gamle gasflasker, og de er bygget identiske, hvoraf den 1/3 indeholder luft til undervognen, og de sidste 2/3 dele af tankene indeholder diesel. De er også installeret så langt tilbage på chassiset som muligt for at få vægten ned til bagakslen, for at få bilen til at stå så fast som muligt.

Nu vi er ved bagakslen så sidder der 4 kæmpe banditter bagpå, og de er sågar også lavet af Samuel himself. Bagfælgende består af 4 x 20” stålfælge fra en Renualt Grand Scenic, de er bygget bredere og centeret er customlavet så det passer til bagtøjet. Forfælgene er fra en Transport T6, med svejst LT center.

vw lt,vw,diesel,hotrod,homebuild, Racelens

Dørsiderne er lavet af aluminium og messing, rat og gearstang er selvfølgelig også homemade. Sædet er lavet af en 2mm aluminiumplade, og tilføjet med skum og beklædning. Håndtagene på dørene er lavet gamle kæder. Fremtidsplanerne for bilen er at den skal have noget mere jern i kabinen, og at der skal bygges et anhængertræk på, selvfølgelig skal der også opfindes et fedt ”vedhæng” som de 1300nm kan trække rundt med 😉

Hvis du vil oplevebilen i virkeligheden kan helt sikkert ses til Motorshow i Herning til februar, og ellers opdager du den nok på landevejen i Midtjylland.

vw lt,vw,diesel,hotrod,homebuild, Racelens

Blå bog:

Ejer:
Samuel Pedersen (Sam)

Alder:
43

Bil:
International IHLT59

Motor:
Cummins 6bt 5,9 12v Diesel – ligger også i en Dodge Ram.
Motoren har været adskilt og fået renovering fra top til tå.
Bundkar ombygget for at passe på karossen.
Dieselpumpe udskiftet fra rotorpumpe til ny rækkepumpe, levere op til 600hk hvis det var muligt.

Årgang:
Teknisk beregnet 1976

Heste:
332 heste og 1350 nm ved 1230omdr + en smuuule røg.

Fælge:
For: 18″ T6 forfælg, LT-Center er svejst i.
Bag: 20″ Grand Scenic stålfælge bag som er bredbygget med customcenter.

Undervogn:
Forbroen fra den Originale LT, er blevet svejst 20cm smallere.
Luftundervogn, bygget sådan at det kun er chassisrammen der løfter sig, fordi flyvende bagskærme er vi ikke fan af. Den eneste regel der er på luftundervognen, er at den skal gå i kørehøjde når man sætter tænding på.
Rød Koni dæmpere for og bag (Land Rover Discovery foran og Nissan Patrol bagpå)
Forbremser er fra en Mercedes ML55 AMG.
9″ bagtøj er fra en Ford Torino inkl. bremser.

Lyd:
85db ud af et 4” afgangsrør ved 1600omdr.

Styling:
Ratstyle på alle kreativemåder, og alligevel forsøgt at holdt stilfuldt.

Lak:
Malet førerhuset i patinastil, plus logoet på siden.

Interiør:
Blankt og råt 😉

vw lt,vw,diesel,hotrod,homebuild, Racelens

GALLERI

Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.

DMCA.com Protection Status