Nogle gange, må vi bare indrømme, at tilfældigheder, giver os nogle muligheder vi ikke lige havde set komme, da vi startede med Racelens i tidernes morgen. Så da en ferietur til Denver, USA, lå i samme weekend, som næstsidste afdeling af Formula Drift skulle køres i Salt Lake City, begyndte mulighederne for lidt ekstraordinært content af melde sig. Formula Drift kunne heldigvis også set det samme potentiale som os, så de kvitterede pænt med fuld media afgang til deres event! Herfra var der bare en lille roadtrip på 700km igennem to stater i USA, før vi fandt frem til Utah Motorsport Campus eller bare UMC.
Utah Motorsport Campus er lidt en historie i sig selv. Banen blev bygget tilbage i 2006, med henblik på at tiltrække alt fra Nascar, Indy car, Dirt Rally, banesport og drift. Dertil ligger der en gocart bane og dirt bike bane ved siden af racerbanen. Dette var ud fra tanken om Salt Lake Citys centrale beliggenhed, burde trække et utal af tilskuer. De første par år fik de også en del store event, men tilskuerne udeblev simpelthen, fordi man i sin iver havde glemt, at de fleste indbygger i staten Utah, slet ikke går op i motorsport og måske i højere grad er imod dette. Lidt hårdt sat op ville det svare til, at anlægge en racerbane på Frederiksberg og undre sig over der ikke kom lokale tilskuer 🙂
Men heldigvis har Formula Drift, set lyset i denne bane, som giver et anderledes layout end deres ellers klassiske ovale hvor der driftes i 8 taler. Nedestående billedet viser banelayoutet for en runde uden en betonvæg, men derimod sandkasse, som også gjorde at begge baghjul ude, ville medføre DNF, for runden. Et banelayout og sandkasse, der også kostede en enkle drones kamera livet, da en sten blev skudt ind i glasset på dronen, der ellers var igang med en særdeles fin optagelse.
Selve eventet er sat op i flere sektioner. Første dagen er der kval til top 32 for både PRO Spec og PRO, hvorefter fredagen var ren PRO SPEC drift. PRO SPEC er lillesøsterserien til Formula Drift, hvori bilerne er begrænset, men samtidig giver dette et mere lige udgangspunkt, så det ikke er pengepungen, der styrer hvem der har den vildeste bil, men alle skal kæmpe på mere eller mindre ens vilkår. Hvis vi skulle nævne kravende, ville vi aldrig blive færdig, men læs her hvis nysgerrigheden bliver for stor 🙂 PS. Det er meget detaljeret! https://www.formulad.com/storage/rulebooks/July2024/2024%20Formula%20Drift%20PROSPEC%20Technical%20Regulations%20V1.3.pdf
Vi kan rolige sige, at hvis man får chancen for, at se Formula drift live eller bare hvis man overvejer at stream det, så tag begge konkurrencer med. Selvom det er en lillesøster serie, så bliver der kørt dør til dør, massiv røg og det er med fuldt service setup og masser show!! Der er og skal være niveau forskel, men den er ikke større end, man er fint underholdt og de går op i det med liv og sjæl! I finalen var det Dmitriy Brutskiy (sidste års vinder) der kom ud som samlet vinder af PRO Spec.
Dette efterlod en hel lørdag kun til Formula PRO! Og dette show skuffede på ingen måde. Et setup der spillede max!! Tilskuerne, som var mødt talstærkt op og enten havde taget plads på en lille høj i midten, der gav dem udsigt til hele banen, lavede et flot hav af paraplyer, hvilket i Utah ikke er for regnen, men for en dagtemperatur på +30 grader. Banen lå klods op af pitten, så der var rig mulighed for tilskuerne, til også at gå igennem og snakke med deres helte. Utal af boder, som solgte alt fra Merc, stumper, lego figuer af Aasbo eller hot wheels i stor stil. På bagsiden af tribunerne, var der et mad mecca for alle food truck lovers, så intet manglede, da top 32 og top 16 blev kørt. Det var selvfølgelig i klassisk amerikansk vis med national sang 🙂
Dette var næstsidste løb og til Top 16, var den førende James Deane at finde, hvilket gjorde at med en bedre placering end Aurimas Bakchis, ville han stå som samlet vinder af dette års Formula Drift Serie. Begge gik videre fra deres først battle i Top 16, og begge tog også Great 8 sejren. Herfra var det ren faceoff i Final 4, da Auri og James hermed måtte tage den i et vanvittigt battle, hvor dommerne endte på OMT inden Aurimas Bakchis tog sejren i en OMT, der sagtens kunne havde taget en tur mere, da disse kører, gjorde alt de kunne for, at ingen ønskede at skulle dømme dette battle. I mellemtiden havde Fredric Aasbo sneget sig videre til finalen efter et final 4 run, hvor Trenton Beechum, måtte se sig slået efter at havde smidt hjulene ud til en DNF i sit leadrun. I finalen gjorde Aurimas rent bord og kunne dermed gå ind til sidste løb, med en mulighed for, at snuppe den samlet sejre. Det ligger dog stadig meget i James Deane hænder der med et forspring på 76 point, selv kan afgøre sin skæbne, når der kører i Irwindale d. 18/19 oktober.
GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.