En kold, men solrig marts eftermiddag, afholdte Cartec træf i Jylling. Her havde vi fået
muligheden for, at banke en stand op og fortælle lidt om hvad vi kan og står for. Men da vi
efter blod, sved og alt for meget manuelt arbejde, havde fået standen op og stå, måtte vi
krydse pladsen for, at kigge lidt nærmere på det toppoleret vogntøj, som havde blændet os
konstant. Mængden af pudsegrej og cremer, der var brugt for, at få bilen til at spille max, har
helt sikkert gjort en bilplejeprodukt sælger, har haft muligheden for, at gå på pension som 27
årig!
Bilen, en Ford Mustang Hardtop 1966, tilhører den unge Frederik Dall, som trods sine blot 31
år, har haft bilen de sidste 10 år. Valget af en Ford Mustang for en 21 årig, er på ingen måde
tilfældig. Når ens far har været og stadig er en stor del af miljøet herhjemme. Når han så
samtidig har kørt i Mustang siden 70´erne, så falder det lige så naturligt, at vælge en Ford
Mustang til garagen, som det har været for os andre, at købe den nyeste udgivelse af Gran
Turismo, hver gang det har ramt udgivelsesdatoen. Vi kan dog med stor misundelse hurtig
indrømme, at vi langt heller ville sidde bag rattet i Mustangen, end bag skærmen for, at spille
Gran Turismo 😊
Når man spørger ind til forløbet og forholdet til denne Mustang, så begynder man så småt, at
forstå, hvorfor Frederik er holdt op med, at tælle de timer, de har brugt sammen. For en bil
der alene har været total skilt og samlet hele 3 gange, gør det langt nemmere, at nævne hvad
der IKKE er blevet lavet om, frem for det som er ændret eller restaureret. Vi taler alt fra
rustarbejde (Det kommer der åbenbart på en bil fra 1966), alt det mekanisk, skiftet bund,
skiftet tårn, opdatering af ledningsnet, samt galvanisering af alle originale bolte på bilen. Det
eneste som er lavet ude i byen er forkromningen og den udvendige lakering.
Bilen er født med automatgear, Power Steering og radio. Men når man som Frederik mener,
at alt skal laves fuldstændig fra bunden, så ændre man da selvfølgelig dette til manuel gear og
styring. Samtidig fjerner man alt ekstra udstyr, for at få bilen til at fremstå så analogt og ren,
som muligt. Dog sørger man selvfølgelig for at installere ISO fix, så der er plads til HELE
familien, når der køres til og fra træf eller trilles ud på søndags cruise. For som Frederik så
fint siger det. ”Jeg skal ikke have nogen trailer queen!”
Hvad der skal ske med bilen i 2023, det vil Frederik dog ikke løftet sløret for, så der er det
med, at komme ud til træf, for at se denne blankpoleret hingst og blive lige så betaget over
den respekt og mandetimer der er smidt i dette køretøj! Det eneste vi er kede af er, at vi ikke
også nåede at se Fredriks tidligere Mercedes W124 med ombygget E500 skærme fra 1990…
Og ja med lige så poleret motorrum ☺
Blå bog:
Ejer:
Frederik Dall
Alder:
31
Bil:
Ford mustang Hardtop 1966
Motor:
Smallblock windsor stroker..
Årgang:
1966
Heste:
oprindeligt 200hk fra fabrikken, Hk på nuværende tidspunkt (flere)
Fælge:
17´american racing, (Malet bbs guld)
Undervogn:
undervognen er opbygget som som Carol Shelby gjorde i 1966, dog med mere krom
og maling.
Lyd:
Bilens lyd. Alt anlæg er fjernet.
Styling:
Ren og i respekt for originalen.
Lak:
Sort med perlemor og ekstra metalik.
Interiør:
Originalt, dog opdateret med skål i de oprindelige sæder og en hel del mere lak
Og så lige en masse flere detaljer 😉
Ford smalblock windsor.
Compression 10,5:1
Crom exhaust, Magnaflow muffler.
Tri-y headers.
Custom made mechanist clutch
Shelby suspension
Anti- sway bars front 1´ rear 3/4´
Lowering front 2´ rear 2,5´
Polyurethane bushing.
8´rear end Eaton Detroit locker
Tmi upgrade pony interior
Custom made steering wheel hub
Custom 6 gauges dash
Paint black with gray pearl.
Engine bay and undercarriage piano black.
Functional Shelby side scoop to cool rear brake.
Shelby race front
American racing 17´
Custom paint gold metallic
Toyo tires front 215-40r17 – rear 235-40r17
Shelby upgrade brakes
4 piston calipers
Drilled disk whit green stuff pads.
Cooling to rear brakes.
GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.