Når bestemte muligheder byder sig, så er det bare at finde plads i kalenderen, få startet motoren op og drøne ud på de smukke tyske motorveje. Muligheden var adgang til dækning af den tyske DTM afdeling på Lausitzring, et par timer syd for Berlin. At de så havde tilføjet Classic DTM serien til løbsweekenden gjorde det bestemt ikke ringere, for et barn af 80´erne, der i sine unge dage havde plakater med Mercedes C-Class DTM, Alfa 155, Opel Calibra og BMW M3 hængende på teenage værelset. Derudover havde de BMW M2 serie og DTM Trophy, som er deres talentfabrik til netop DTM serien.
Selve løbsweekend strækkede sig fra fredag morgen, med fri træning og kval til søndag eftermiddag med afsluttende heat for de Classic DTM, der havde klaret weekend strabadser. Vi kan allerede godt afsløre, at i lige netop denne løbsserie, er holdbarhed en langt større faktor end fart, da det var et stort set halveret felt, som stillede til start i sidste heat om søndagen. Kris Nissen der stillede til start i sin M3 gjorde fint figur over weekend med en 2 plads lørdag og en 3 plads om søndagen.
En lang, hård weekend på kontoret, må dog siges for Nicki Timm, som i denne sæson af DTM, brager ud for Lamborghini som rookie. Selve kvalifikationen er nok ikke noget han vil huske tilbage på med stor glæde, da det blev til en startplads som nummer 23. Dog lykkedes det Nicki Timm at kæmpe sig fint op, i løbet af det første løb og sluttede som nummer 13. Race 2 om søndagen blev desværre til DNF for Nicki Timm, som dermed sluttede weekenden tidligt. Der var ingen tvivl om, at banen passede dårligt til Lamborghini, som med deres fleste biler, lå i den tunge ende, hele weekend igennem. Begge løb blev vundet af den unge Sydafrikaner Sheldon Van Der Linde, i hans BMW M4 GT3. Løb 2 blev hevet hjem med sikre 0.379 ned til nummer 2, så ingen tvivl om det var et lige løb, set over de 36 omgange der bliver kørt på den time løbet varede.
Setuppet var der ikke en finger, at sætte på og alt forløb, som var det sat efter rådhusuret, hvilket måske ikke kommer bag på en, når det er tysk arrangeret motorløb. Samtidig var der muligheden for, at se det meste af banen fra tribuen, som var medvirkende til, at gøre den aldeles publikumsvenlig, da man har stort overblik over hele løbet. Og så er der åbenbart en stor trend i, at få fat i nedslidte dæk, da stort set alle gamle dæk, blev givet væk til tilskuere, som så vældig tilfredse ud, med deres alternative souvenir.
For fuld løbs kalender og stilling, så hop herind. https://www.dtm.com/en
Kæmpe GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.