Kender I typen som ikke rigtigt passer ind, den skæve outsider, som hverken må lege med de store eller små? 🙂 Det er sådan Ole beskriver Young Timer klassen.
Youngtimer er en klasse for biler der ikke er gamle nok til at køre i de historiske klasser, men for unge til at køre med i de historiske klasser. Næsten direkte oversat ”unge historiske biler”. Vi havde fornøjelsen af, at talte med Ole Knudsen, der kører Youngtimer – klasse 3, i sin Peugeot 106 GTI fra 1998. Han fortalte at han valgte denne bil fordi han altid har haft en kærlighed til Peugeot og har nu kørt i den i 15 år, så de kender hinanden rigtig godt.
Tidligere har Ole kørt i en klasse der hedder 1600challenge, men det blev for fint og hans bil blev for gammel, fordi bilerne i klassen blev opdateret til nyere biler, så Ole måtte se sig om efter en klasse der passede ham og hans Peugeot bedre og derfor kører han nu Youngtimer.
Ole nævnte at udover at bilen passer ind i Youngtimer klassen, så passer han også selv godt ind. Kørerne hygger sig og det er kammeraterne i teltene, mens de er konkurrenter på asfalten. Når Ole fortæller om, at han er ude og kører, så fortæller han at det er hans legekammerater, han er sammen med. Barnets uskyldige glæder, kommer til udtryk, når vogntøjet bliver sluppet løs på racerbanerne.
For at man kan køre med i Youngtimer klassen, er det vigtigt at man brænder for det og så er det en god ting hvis man selv kan reparere og skrue på bilen, ellers kan det hurtigt blive dyrt. Motorsport er en dyr sport og selvom Ole kører i den billige ende, skal man alligevel ville det. En forstående kone, der støtter op om det, er også en vigtig ting, at have for at kunne køre race. Som Ole siger det, så er det mange timer der går på det med forberedelse, både for bilen og ham selv.
I 1979 startede Ole med at kørermotocross, siden har han kørt folkerace og Rally, men intet af det syntes han at han kunne finde ud af. En dag i 2005 stod Ole med en kammerat på Jyllands Ringen, hvor de var over og se DTC-løb. Der kiggede de på hinanden og blev enige om at det skulle de også. Derefter tog de begge licens og en bil hver og Ole har kørt lige siden
Resten af sæsonen, kan man se Ole i hans orange Peugeot køre race på de danske baner Padborg park, Jyllands Ringen og Ring Djursland. Ole kører også på to svenske baner og en gang i mellem tager de en tur til Norge. Dette gør de sammen med mange af de andre historiske klasser, som også var at finde til CHGP.
Kæmpe GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.