‘’Same procedure as every year’’ citatet fra den ikoniske 90 års fødselsdag, der hvert nytår ruller over skærmene i de danske stuer, og efter sigende er vi særdeles glade for traditioner i Danmark, det er gensynets- og forventningens glæde og i dette tilfælde, til sommerens helt store arrangement på den 2,4 kilometer skønne bybane på Bellahøj. Forberedelserne er i gang året rundt, hvor det dedikerede- og dygtige team bag CHGP år efter år får alt til at gå op i en højere enhed, når banen skal bygges, offentlige veje skal lukkes, busruter omlægges og pladsen gøres klar. Officials og de mange frivillige lægger ligeledes deres kræfter i arrangementer og bidrager med et godt stykke arbejde, hvad end det er på banen eller pladsen. Derudover arbejder CHGP hvert år på at skabe et grønnere arrangement, i år reducerede de plastforbruget med mere end 40.000 engangskrus samt andet engangsservice og anvendte i stedet genanvendelige krus. Det var dog ikke det eneste, der var på bæredygtighedsprogrammet, pokalerne havde været i hænderne på bæredygtighedskoordinatoren og fået en opgradering i træ. Ligeledes var der også fokus på cykelparkering og derfor gjort plads til endnu flere cykler foran indgangene.
De tre actionfyldte dage startede som vanligt med kortege fra Bellahøj til Rådhuspladsen, hvor Københavns Kommune og Næstformand for Borgerrepræsentationen, Lars Weiss, bød CHGP, de fremmødte gæster og racerkørerne velkommen til København og byens store arrangement. Efterfulgt af Jac Nellemann og Michael Katz Krefeld, der ligeledes bød velkommen til weekendens motorsport-arrangement. Efter den fine velkomst var der rig mulighed for de fremmødte på Rådhuspladsen, til at beundre de historiske racerbiler og supersportsvogne og snakke med kørerne, inden turen gik retur til Bellahøj.
Tourenwagen Legenden
Selvom vi er vilde med traditioner, er det på den anden side spændende med forandringer og der var i den grad noget at glæde sig til, da CHGP annoncerede den tyske racerklasse, Tourenwagen Legenden med et bredt felt af standardvogne fra 80’erne og 90’erne, som blandt andet Mercedes 190 E EVO I+II, AMG Mercedes C-Klasse, Audi V8 DTM, Audi 80, BMW M3 E30. Klassen gjorde sig bemærket, da Christian Danner kørte den hurtigste omgangstid på Bellahøj nogensinde, og på trods af, at Kurt Timm forårsagede det røde flag i finalen, blev han optaget i Hall of Fame.
TCR
Danmarks stærkeste og mest prestigefyldte racerklasse var igen at finde på Bellahøjs betonbane. De hidsige forhjulstrukkede gadebiler, med kørere som Kasper H. Jensen, Jan Magnussen og Nicolai Sylvest skulle i løbet af weekenden se, om der kunne sættes konkurrenter af i den samlede stilling, men en helt fjerde kører ville det anderledes og efter finale heatet, kunne Michael Markussen ikke blot lade sig krone som vinder af det samlede CHGP løb, men faktisk også springe til tops i den samlede stilling, som dog er så tæt, at der blot er 4 point mellem nummer 1 og 4.
Historiske biler op til 1971 – 71-Klassen
Denne klasse er en fin blanding af Porsche, Ford, Fiat og BMW. Klassen har tidligere været opdelt i op til 1300cc, men køres i dag under samme løb. Og hvis du vil stille op og vinde dette løb, er anbefalingen herfra at købe en Ford og det skal være Escort-versionen, dernæst får du plads i GMB Motorsports garage, så er du med næsten garanti sikret en top 3 placering. Faktisk blev nummer 1,2,3,4,5 OG 6 i finale heatet biler af mærket Ford Escort og GMB og gjorde rent bord på de 4 øverste plads, med Kristian Poulsen som suveræn vinder, der fremviste sine eminente racer evner i både tørt og vådt føre igennem hele weekenden, hvor han var urørlig på 1 pladsen.
Historiske biler op til 1990 – 90-Klassen
Løbsserien hvor Opel og Toyota begyndte at snige sig med, plejer at skabe stor opmærksomhed blandt publikum, især på grund af de potente racerbiler, der plejer at give den gas på Bellahøj. Sidste års vinder var igen at finde blandt de deltagende biler og efter en andenplads i heat ét, blev der søndag morgen skruet op for talentet og andet heat sluttede med Jesper Ternvalt som 1 ́er. Men om det var regnvejret eller Martin Gregersen, som havde fundet sit mod og talent frem til finale heatet, må vi lade stå hen i det uvisse, men da det ternede flag blev viftet for sidste gang i klassen, var det med en BMW E30 og Martin Gregersen bag rattet, som sluttede 1 ́er foran Jesper Ternvelt som nummer 2 og Peter Obel som nummer 3.
Historiske biler op til 1965 – SixtyFivers
Weekendens absolutte største klasse, med over 30 biler, var pudsigt nok også den ældste klasse, når det kommer til gadebiler, der er blevet ombygget til racerbiler. Her var alt fra Alfa, Volvo, MG og Lotus. Derudover også David mod Goliat kampen, som til denne weekend var en Mini mod en Ford GT40. Dette var på forhånd udråbt til, at være en unfair kamp, hvor muskler ville tromle løs og overlade ingen chancer til den lille “skildpadde” og efter lørdagens to heats, havde Hans Beckert nok ikke skænket mange tanker mod en podieplads i finale heatet. Men mod alle odds og kamp til målstregen, blev det den lille Mini Cooper S med Hans Beckert bag roret, der sejlede ind på en utrolig flot 1. plads på Bellahøjs drivvåde bane. Herefter fulgte Nicolaj Kjær, der kom ind på en 2. plads under 1 sekund efter den vindende bil. 3 Pladsen snuppede Mark Juelshøj og sendte dermed Goliat, i dette tilfælde, svenske Kenneth Persson helt ud af top 3.
Formel Junior
De små ét sædet racerbiler, som til weekendens løb, havde den ære af at have alderspræsidenten med, når det kommer til racerbiler, som daterer sig helt tilbage til 1959. Faktisk var der hele fire biler i denne serie, som kunne bryste sig med denne ære. Det viste sig også at være et fornuftigt valg på racerbanen, for da weekenden var omme, var det Nick Taylor, der stod øverst på skamlen, flankeret af henholdsvis Petter Huse som nummer 2 og Robin Logndon som nummer 3, i et tæt og vådt finale race.
Youngtimer
Dette er legepladsen for racerkørere med enten begrænset budget eller dem af os med hang til biler fra 90´erne og 00´erne, da der i weekenden kørte alt fra Peugeot 205, en stor flok BMW’er til Nissan 350Z rundt på bybanen. Spændingen om førstepladsen, var der aldrig rigtigt, da Morten Straarup gjorde rent bord i alle tre heats og løb med førstepladsen. Hvad førstepladsen ikke kunne byde på af spænding, leverede derimod kampen om andenpladsen i den grad. I de 3 heats blev 3 forskellige kørere nummer 2 og det endte med at være Rasmus Vorre, der tog det længste stik og blev 2’er i finale heatet foran Erik H. Madsen.
Centrum af pladsen danner rammen om de åbne ryttergårde, hvor publikum kan komme helt tæt på og følge med i mekanikernes arbejde før- og efter løbene. Udstillerne holder til med alt fra biler, legetøj og reservedele. Food Court med det hurtige valg af mad eller den finere gourmetanretning og hvis ungerne skal brænde noget energi af, er børneområdet det helt rigtige sted, hvor aktiviteterne skifter fra år til år.
Donations løbet Race for Riget, den årlige og vigtige tradition var selvfølgelig ingen undtagelse på programmet og der var i den grad rift om billetterne, da der allerede før billetsalget gik i gang, var kø. Tom Kristensens ture var udsolgt på 10 minutter og der var lagt op til én time med fuld fart både lørdag og søndag. Kørerne deltager uden vederlag, så alt indsamlet går ubeskåret til BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet. Igen i år var donationsbeløbet rekordhøjt med 750.076 kroner og overgik sidste års donation på 740.000.
Kæmpe GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.