Påskedagene i Jönköping, nærmere bestemt i messecenteret Elmia, er noget helt specielt, når de åbner op for et kæmpe indendørs- og udendørs arrangement med et forventet besøgstal på intet mindre end op til 80.000 mennesker. Grundet det enorme antal forventede besøgende, skriver Bilsport Performance & Custom Motor Show på deres egen hjemmeside, at de anbefaler, hvis muligt, at man besøger eventet påskedag eller 2. påskedag, da der ikke er lige så trængt på gangene som for eksempel lørdag, hvor der var muligvis har været en stor del af besøgs antallet. Og det var ikke kun hallerne, der var fyldte, for i- og omkring Elmia var trafikken i disse dage belastet, nogle veje spærret af politiet og en nærliggende parkeringsplads blev forvandlet til et stort træf lørdag aften efter messens lukketid.
Elmia består af fire store haller med 300 forskellige virksomheder og klubber samt en lang række udstillings køretøjer og et stort udendørsareal med shows og drift.
Der blev uddelt diverse præmier, såsom juryvalg fra hver hal, people’s choise og bedste maling samt mange flere, som kan ses her: https://www.bilsport.se/artikel/alla-vinnare-pa-bpcms-2022
Siden starten i 1971 har begivenheden været godt besøgt og mange bilbyggere har startet deres karriere i de forskellige haller. Hvert år udgives der et blad i forbindelse med messen og sidste år blev der forud for 50 års jubilæet udsendt et jubilæum special, i magasinet kan man læse om, hvordan messen har udviklet sig gennem årene op til, hvad det er i dag.
De fire haller beskrives på følgende måder:
Hal A henvender sig til entusiaster i alle aldre, der elsker nye gadgets og trends. Her er de nyeste trends indenfor motor hobbyen sammen med eksklusive sportsvogne og ombyggede lastbiler. Her vises også nordens dårligste gadebiler, der er bygget til fart og udseende.
Hal B – Motorsport, er for de der leder efter nyt værktøj, dele og tilbehør. Her er de virksomheder, der har specialiseret sig i styling, tuning, motorsport og bilplejeprodukter. Premiere på årets nyheder indenfor motorsport, eksklusive sportsvogne, sæt biler, styling biler og fede præstations køretøjer.
Hal C – Nostalgi, er for de, der interessere sig for den ældre generation af køretøjer. Hallen byder på gamle og unikke biler samt motorcykler fra en svunden tid og europæiske og amerikanske 40´er og 50´er klassikere. Der sælges tøj, dele og samleobjekter, hvilket er et must for den ægte nostalgiker, der har en brændende interesse for gamle køretøjer. Hallen er arrangeret af Nostalgia Magazine sammen med Svensk Motorhistorisk Forening.
Hal D – Bilsport Classic, giver premiere på nye trends og stilarter, den hotteste hot rod og custom builds sammen med fede cykler og utrolige renoveringer af gamle klassikere. Denne gang vil den vise mange usædvanlige og seje muskelbiler. Her er firmaer, der sælger nye og brugte amerikanske biler, dele, værktøj, tilbehør og tøj indenfor bil- og motorcykel hobbyen.
På tidsprogrammet var der noget for både store, som små. Påsksladden træning, kvalifikationer, top 32, top 16 Gatebil SDS, Live Podcast, autografskrivninger, afsløring af flere biler bla. Lukas Kooz, bil limbo, bil- og motorcykel stuntshow, Lego Masters V70 samt et Kids Corner, som en separat del af hal b, hvor der var Transforming robots show.
Efter messen lukkede lørdag aften fandt vi frem til et stort træf ved en IKEA parkeringsplads, der var lettere trafikproblemer og den ene vilde bil efter den anden rullede ind på pladsen. Der var høj musik og en vild stemning af fest og dans på biltagene.
Aftenen bød på flere oplevelse, da Påsksladden, der har eksisteret siden 2014 afholdt Top 16 SM/PRO Gatebil SDS efter de tidligere på dagen havde haft træning og Top 32 på action området udenfor hal b. De lagde ud med motorcross og snescooter show, der foregik på samme bane som drift showet. Påsksladden var i de første år en drifting-konkurrence inspireret af Gymkhana, hvor formålet er at få den hurtigste tid, men siden 2016 er den blevet kørt som en ren drifting-konkurrence. Siden starten af Påsksladden, har dette været startskuddet på den svenske drift sæson for kørerne, såvel som publikum, der er hvert år omkring 20.000 mennesker, der ser konkurrencen i påskeweekenden og 2022 blev på en helt ny bane med Mathias Johansson som vinder.
Aftermovie:
KÆMPE GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.