BMW e36, Racelens

BMW E36 med 1100 HK!

Vi fangede Johan efter Carfest på Falster, han har nemlig en BMW E36 som var en af de biler der skilte sig ud fra mængden, det startede allerede da vi så de store bagdæk, som vi ret hurtigt fandt ud af ikke kun var showoff 😉

BMW e36, Racelens

Johan har altid haft kærligheden til en BMW E36, fordi det er en bil med simple modifikationer kan gøres til en super fed bil. I 2010 blev netop den her bil købt – den startede faktisk med at være hans drifter, men så har Johan efterfølgende bygget den til en dragster.

BMW e36, Racelens

Da vi spurgte hvad der var ændret på bilen, blevet svaret ”ALT!”. Det har vi selvfølgelig fået uddybet en lille smule. For 4 år siden blev bilen komplet strippet, og ombygningen til dragster gik i gang, og efterfølgende har han brugt næsten hver dag efter arbejde i 3 år – og nu skal den bare holdes i live. Som noget af det første blev forbroen udskiftet til en fra en BMW M3, som så er blevet sænket 25mm, ændringen skulle til fordi at Johan gerne vil have motoren sænket og rykket længere bagud.

BMW e36, Racelens

Bagenden er det man vil kalde en pose blandede bolsjer. Som udgangspunkt er bagenden bygget med E36 M3 ramme og bærearme, bærearme og beslag er så yderlig blevet tilpasset sådan at der kan sidde 28×10,5” bagdæk, men de fylder selvfølgelig også en lille smule på sådan ellers diskret lille Coupe.
Bagtøjet er fra en BMW M5 E34, undervognen er en BC Racing True gevindundervogn. T-parts.se har stået for bærearme, trækakslerne er fra PPF og selvfølgelig i heavy duty udgaven.
Det hele er forstærket op igennem bilens gulv, og ind i bagagerummet.
Alle rør til bremsevæske osv. der går under bilen er lavet i rustfrit stål, og bagskærmene er blevet 10cm bredere, men også 17cm dybere, til de store hjul.

BMW e36, Racelens

Johans favorit på bilen er motoren, den har fået så meget kærlighed at det må i læse om udspecificeret nederst i artiklen. Men vi skal hilse at sige at fra Johan at det er et fuldtidsarbejde at have sådan en bil, det er også allerede anden motorblok der ligger i bilen.
”Der står ingen steder på nettet hvordan man holder en bil med over 800heste i live.” citat Johan.
Af samme grund er fronten bygget op sådan at man hurtigt kan tage den af for at komme til motoren, OG kølerne sidder fast i fronten. Seriøst godt udtænkt!

Det er ikke første gang Johan leger med hurtige biler, tidligere bil var en Mitsubishi Evo 5 med fuld Varis bodykit og 900 hk. Men den her BMW kommer nok ikke til at skifte ejer foreløbig, og når den gør, er det nok Fruen der får den til gadebil og så måske bare med en lille uskyldig V8 i. Men inden det kommer på tale, er planen at bilen skal køre meget mere 201meter, og Johan vil gerne prøve at nå 300 km/t på 804meter, pt. er hans rekord 298,8 km/t.
Hvis du vil se mere til bilen så kan den helt sikkert ses til Bimmers of Sweden 2025.

BMW e36, Racelens

Ejer: 
Johan Persson Ehlin (SE)

Alder:
33

Bil: 
BMW E36 325ia

Motor & Gearkasse: 
Motoren er en s50b30 fra en M3 E36.
Boret op til 87mm med en s50b32 krumtap.
Blokken er fyldt med beton, og der er lavet nye vandkanaler i blokken.
Custommade tør-sump oliesystem.
DP plejlstænger og CP stempler.
Customportet topstykke med alle de gode sager fra Pure Performance Factory. 
ATL-brændstofpumpe med radium måler, alt flyttet så langt tilbage i bilen som muligt.
Custommade udstødningsmanifold i rustfri 82mm rør.
Precision turbo og 66mm Precision wastegate. 
Custommade indsugning med 1500cc indsprøjtningsdyser, 2 til hver cylinder.
Tenacci 200mm FAT kobling med en Mid Valley NC500 4-Gears Nascar gearkasse. 
Alt elektronik er fra ECU Master. EMU Black til kontrol på motoren, og PMU til at kontrollere den elektriske del af bilen, ingen sikringer eller relæer nogen steder.
4″ Rustfri udstødning.

Årgang: 
1992

Hestekræfter: 
1126 hk og 1200nm

Fælge: 
Kansei KNP foran 18×10,5″
Weld Prostar hjul med 28×10,5″ Mickey Thompson radial. 

Undervogn: 
BC Racing True gevindundervogn.

Lyd: 
Lyden er fri udblæsning fra turboladet række 6 – og noget god musik i hørebøfferne, når man køre “pænt”

Styling:
Fitment Lab widebody sammensat med lidt M3.
Fitment Lab Phase 2 forskærme og Phase 3 bagskærme.
Original M-pakke med en GT vinge.
Glasfiber motorhjelm med custom GTR indsugning i aluminium.

Lakering:
Rød Mica fra Lexus. 

Kabine:
Clean and simple! Bare kun det nødvendige for at køre bilen.
Fuldsvejset bur, plus ekstra rør. Tigsvejst på bedst mulig vis.
Ny kardantunnel for at gøre plads til Mid Valley Gearkassen.
7” ADU skærm med fuld information.

GALLERI:

Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.

DMCA.com Protection Status