I vores føljeton af danske drifter, som har kastet sig ud i deltagelsen af den nyoprettet Scandinavian Drift Serie, tog det os denne gang forbi en lille midtsjællandsk by og en drifter, som har et omrejsende Tivoli, som sponsor på bilen. Selve bilen har også flere år på bagen, end køreren, som dog stadig har udnyttet muligheden for at køre race, før kørekortet var i hus og da han blev 18 år, så kastede han sig ud i de lukkede versioner af racerbiler..
Andreas Anker Olsen
Selvom Andreas kun er fyldt 22 sommer, så har han alligevel 4 år, som fuldblods drifter. Det var dog slet ikke det der lå i kortene, da Andreas skulle tage skridtet videre fra Gokart efter en kortere pause. Med købet af en rallybil var målet nemlig, at køre Rallycross i 1600 serien. Det blev sågar også til testedage, før han som praktikant løb ind i Lasse (red. Manden på motoren) som kørte drift. Drift havde tiltalt Andreas, men tanken om det, lød dyrt, så derfor var valget faldet på Rally.
Men et opkald en lørdag kl 6.00 og en tur til Sverige med Lasse, hvor det blev til 6 timer som passager, ændret tankerne omkring hvilken genre Andreas ville kæmpe i. Så Rallyvognen røg til salg og herefter blev der indkøbt en E36 325i, med små 300HK. Det blev dog et kortvarigt forhold, da den røg til salg efter blot to gange på bane.
I stedet faldt kærligheden på en S13, den bil som Andreas stadig kører i, men dog i en meget mere mondæn udgave. Faktisk blev det til en hel sæson på gadedæk, hvor den unge knægt havde det sjovt, med alt fra Odense Motorshow til Gatebil i Rudskog og herfra tog det kun taget til.
Corona projekt
I 2020 var plan at gå all in, så dette betød også motorswap fra den eksisterende 1JZ til en 2JZ. Men midt i denne proces, blev der dømt langvarige pause fra Mette F. Så derfor stod hele teamet med toptunet driftbil, i et meget lukket landskab. Et par enkle test dage, kunne det blive til og så først i 2022 begyndte Andreas for alvor, at kunne folde sit talent ud.
Dette blev til IronDrift King og det norske mesterskab, i en S13 der på det tidspunkt efter motorbyttet stod med over 700HK, antispær, nyt styrekit og ny bag bro. Faktisk var der pillet så meget ved den, at det eneste der var tilbage, fra da den blev købt, var forruden og rat stang.
Og ja, så blev det også en sæson, som kostede 5 gearkasser i løbet af 2022 sæsonen, som startede godt, men blev derudover en uheldig sæson, som også endte med købet af en sekvenskel gearkasse, for at bilen kunne stå knivskarp til 2023 sæsonen.
GATEBIL Scandinavian Drift Serie.
Tempoet for Andreas karriere som Drift kører, har altid været med fuld fokus på, at nå så langt som muligt, uden at skulle tage alle trin på trappen. Derfor sprang han også Semipro og hoppede direkte i Pro, da han ville gå all in. Og så var 300-500hk ikke nok, så derfor var SemiPro ikke hurtig nok. Når nu vi er ved forskellen på drift og andre motorsport klasser, så er det en af de ting som tiltrak Andreas mest, nemlig den kreative frihed ved det mekaniske setup på bilerne. Her er der nemlig i langt højere grad ”fri leg” og det gør også, at en bil fra 90´erne, sagtens kan konkurrere på lige fod med næsten fabriksnye biler.
Da snakken glider til ambitions niveauet for Scandinavian Drift Serie, så tager interviewet en drejning, som lige gør, at selv det mest fattet journalist, kan smide sine noter i skraldspanden og må wing det hele på improviserer herfra. For Andreas kommer desværre ikke til, at køre SDS i år, da der to dage inden interviewet var tikket et tilbud ind af døren, som han ikke kunne sige nej til. Grunden er, at Andreas er blevet hyret ind som pro stuntman og skal de næste 6 md køre stunt show på Mallorca. Derfor bliver det også til pause for konkurrence drift, dog med undtagelse af IronDrift. Muligheden for, at køre drift hver dag, vil uden tvivl også gøre, at 2024 bliver med en langt mere erfaren kører og har også været en af bevæggrundene for, at tage af sted.
Dansk Drift
Vi nåede også at tale Dansk Drift, og her ser Andreas flere og flere har interesse for dette, samt at når de er ude til show som i Herning Motorshow eller CHGP, så får de næsten mere opmærksomhed fra tilskuer end andre. Derfor er det også lidt trist, der ikke er flere baner i DK og at vi mangler lidt drifter, som kan presse på, for det kan nå et højere niveau end vi er i dag.
Det kræver desværre meget og derfor skal det også være mange overvejelser til, at gå ind i Drift. Et godt tip fra Andreas, er at starte op med et fornuftigt Simrace setup, så bare få banket en masse timer afsted, da det lægger meget godt op af den virkelige fornemmelse. Så er det bare også, så meget billigere, når man sætter sin sim driftbil i væggen, end når det er en virkelig driftbil, som skal laves for små 20.000 efter at have slebet rust op af en betonmur. Og når vi taler fornuftigt sim setup, så kan dette gøres for en 15.000.-
Fremtiden
Det helt klart en meget ambitiøs racekøre, vi havde en snak med og det blev også tydeliggjort, da spørgsmålet faldt på fremtiden. Selvom Andreas godt ved der er langt op til European Driftmaster og Formel Drift, så er dette målet og tanken om at kører Chase på en James Deane er voldsomt tiltrækkende. Mest fordi det ville give ham muligheden for at lære, af en af de allerstørste inden for drift verden, samt muligheden for at kunne blive presset endnu mere, på nogle af de fedeste baner Europa har at tilbyde.
Har man lyst til at følge Andreas Anker, så kan det gøre herfra,
https://www.instagram.com/andreas_anker_olsen/
og hele programmet for GATEBIL Scandinavian Drift Series kan findes her
GALLERI
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.