Lokation, bane og høj fart…
Eggebek lidt syd for Flensburg, lagde lokation til Airfield Drifting oktober 2020. Vi stod tidligt op og kørte afsted 05.30, for at stå klar på starttidspunktet. Det regnede, da vi kørte i Danmark, så vi var nervøse for, hvordan det ville blive resten af dagen, men optimismen fejlede intet, på trods af lave temperaturer og kalenderen viste start oktober.
En utrolig flot lokation dannede ramme for et gennemført event og omgivelserne med gamle tyske hangarer gav en ekstra charme til eventet. Hertil var der massere af plads på banen, såvel som i pit området.
Banen lagde op til høj fart og grundet våd bane og to sving efter hinanden, blev det vanskeligt for en del af kørerne, at komme helt rundt i begge sving, så de måtte vende bilen og kører videre, for at give plads til næste mand. Flere af kørerne måtte en tur udenfor banen og trækkes tilbage til start.
Allerede fra starten, knap en halv time efter start, skulle den første bil da trækkes af banen og det skulle ikke blive den sidste. Omkring 10 biler måtte på hele dagen hjælpes væk fra banen og i et enkelt tilfælde måtte en af kørerne selv ud og skubbe sin bil ind til siden. Med høj fart på vej ind i første sving af banen, stoppede en af bilerne pludseligt, da et af hans dæk kom trillende på siden af bilen og senere på dagen mistede en anden kører sin forkofanger i sidste sving.
Der var et overtal af danskere ud af de omkring 25 tilmeldte kørere. Tamas Murancsik kunne vi genkende fra Motorfestival i Struer, som vi var forbi i sidste weekend. Vi havde noget at glæde os til, for han er ikke helt uden evner. JakobBilstrup blev tilbudt en tur af ham og tog glædeligt imod det.
Vejr udfordringer
Ved ankomst iførte vi os vores orange veste og gik banen igennem, for at spotte nogle gode steder, at stå. Vi stod klar i tørt vejr, men så kom regnen for fulde drøn, ligesom bilerne kom på banen. Vi søgte derfor i læ ved en af de gamle fly hangarer, der havde et stort halvtag, så kameraerne ikke fik for meget vand. Paraplyerne havde vi taget med, da vi et par dage forinden, havde tjekket vejrudsigten. Dem slog vi op, tog under armen og gik ud i regnen, for at finde et godt spot.
Banen var våd, så dækrøg var der ikke meget at spotte af fra starten. Det blev til massere af sprøjtende vand fra bilerne hele formiddagen, men hen på den tidlige eftermiddag, hvor vejret havde holdt tørt et par timer og solen var kommet frem, kom der røg, så ventetiden blev vores redning og det var alle våde timer værd.
Der blev skudt igennem på kameraerne, nu begyndte det at ligne det, vi havde ventet spændt på og det gav bestemt pote- og fede billeder, da der kom røg frem fra dækkene.
Himlen blev mørkere og mørkere hen på eftermiddagen, vi vidste derfor, at det bare var et spørgsmål om tid, før det ville regne igen. Vi trak dog lige tiden ud og blev så længe vi kunne. ,,Jeg tager også lige ham her’’ blev der sagt. Og vi blev drivvåde, så da vi nåede til bilen valgte vi derfor, ligesom en del af kørerne, at sætte kursen hjemad.
Alt i alt var det, på trods af vejret, som man jo desværre ikke kan bestille, en rigtig fed dag med massere af godt humør, grin og vilde billeder. Og nå ja, solen kom frem, det må vi ikke glemme.
Covid-19 gjorde desværre, som til mange andre events, at der var et minimum af publikum og deltagere. Og her var der kun plads til presse.
Vi ser frem til 2021 med mere motorsport, drift, shows og garagebesøg, da covid-19 desværre har påvirket 2020 sæsonen negativt.
Galleri:
Ved deling af billeder på facebook eller instagram, så venligst krediter fotograf og Racelens. 🙂
Hvis du ønsker at bruge billederne i kommerciel sammenhæng, kan du søge om tilladelse her.